Preview: een vooruitblik op Impuls, nr. 52 (1/2)

Benieuwd naar wat er in Impuls 52 zal verschijnen? Hieronder vind je een eerste deel van de preview.

Sinds jaargang nr. 50, verschijnt Impuls in een andere vormgeving, in een ander formaat en met een andere ondertitel: Impuls. Leiderschap in onderwijs.

Editoriaal

Hoofdredacteur Willy Brion heeft het in zijn editoriaal over het gerenommeerde onderwijstijdschrift Pedagogische Studiën dat honderd jaar bestaat. Hij wil er voor ons tijdschrift lessen uit trekken, want hij las dat het wetenschappelijk onderzoek in dit tijdschrift bezweek onder de druk van de meetbaarheid en de accountability. Dat wil hij met Impuls vermijden door met het nieuws uit de onderzoekswereld en de andere rubrieken een vertaalslag naar onze doelgroep te realiseren. Verder in de rubriek Impulsen bespreekt Roger Standaert de geschiedenis van dit tijdschrift voor onderwijswetenschap.

Nieuws uit de onderzoekswereld

Kwaliteitszorg van binnenuit is de verantwoordelijkheid van scholen. Maar hoe doe je dat? Met een vraag naar onderzoeksmethodieken kom je onvermijdelijk bij de onderzoekswereld terecht. Gelukkig spelen meer en meer onderzoekers daar op in en sluiten ze aan bij de onderwijspraktijk. Dat deden ook Leen Alaerts, Anne Decelle en Ruth Wouters van UCLL die met hun PWO-project interessante bevindingen over de vernieuwing van de eerste graad bij leerlingen en leraren beluisterden. Daarvoor gebruikten ze photovoice dat vertrekt vanuit de foto’s die de deelnemers zelf aanbrengen om ervaringen via beelden te delen. Minder verbaal sterke leerlingen krijgen op die manier ook een stem om over hun ervaringen kritisch in dialoog te gaan. Ze kregen twee vragen voorgeschoteld: ‘Hoe ondersteunt jouw school je bij het leren?’ en ‘Wat kan de school doen om je leren nog beter te ondersteunen? Dit proces herhaalden ze ook bij de leraren met ‘Wat geeft jou positieve energie?’ en ‘Wat slorpt negatieve energie op?’ Benieuwd naar wat leerlingen en leraren hefbomen en valkuilen omtrent flexwerking, interessegerichte oriëntering en een meer formatieve evaluatie vinden en wat leraren noodzakelijk vinden om vernieuwing succesvol te implementeren? Wel, dan moet je dit artikel zeker lezen.

Schoolleider aan het woord

Annelore Delbeque had een droom. Ze wou een school oprichten in het buitengewoon onderwijs voor type 3-leerlingen Opleidingsvorm 4. Scholengroep GO! Impact volgde haar droom: Element werd werkelijkheid.
De naam van de school vond ze bij Ken Robinson waar ze haar inspiratie haalde voor haar visie over het omgaan met deze leerlingen. De school startte in 2018 met 18 leerlingen in de eerste graad A-stroom voor lerenden die omwille van gedragsproblematiek uitgesloten werden van leren in het gewoon onderwijs. Op vraag kwam er ook een b-stroom. Ondertussen lopen er al 55 leerlingen tot het 4de jaar school. Ze hebben allemaal heel veel structuur nodig. Vandaar dat expliciete directe instructie in een eigen vaste klas wordt toegepast. Hoewel de schoolleider het met taakdifferentiatie ooit anders wilde. Toen de eerste coronaperiode de kop op stak moesten de leerlingen van thuis uit les volgen, wat uiteraard voor hen en de leraren geen sinecure was. Maar voor hun aanklampend begeleiden van de leerlingen kregen ze de Koningin Paolaprijs. Een hele opsteker voor deze school die toen nog maar anderhalf jaar bestond.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *