Toen waren ze nog met vier – bedenkingen bij het wijzigend aanbod leermiddelen

Exit Averbode Het zat er al een tijd aan te komen: de uitgeverij die sinds 1920 als ‘De Goede Pers’ en nadien als ‘Averbode’ generaties lang kennis liet maken met Zonneland, Zonnekind, Doremi en Vlaamse Filmpjes (naast andere leermiddelen voor het onderwijs) werd overgenomen door de internationale uitgeefgroep waarvan ook Uitgeverij Plantyn deel uitmaakt. Dat… Read More Toen waren ze nog met vier – bedenkingen bij het wijzigend aanbod leermiddelen

Evidence-based klaspraktijk is niet evident

Waarover gaat het? De geschiedenis van het onderwijs bulkt van de raadgevingen over hoe je best een leerling onderwijst. De klassieke werken uit de geschiedenis van de opvoedkunde verwijzen vaak naar werkwijzen om individuele (bevoorrechte) leerlingen te onderwijzen. Het gaat daar meestal om de relatie tussen de preceptor en de leerling en dit volgens de… Read More Evidence-based klaspraktijk is niet evident

Preview: een vooruitblik op Impuls 52, nr. 3 (2/2)

Benieuwd naar wat er in Impuls 53 zal verschijnen? Hieronder vind je het tweede deel van de preview. Scholen in verandering Veel scholengemeenschappen zijn op zoek naar leerstrategieën binnen en tussen hun scholen. Stedelijk Lyceum Antwerpen is zo’n scholengemeenschap met 22 scholen secundair onderwijs met elk hun visie en aanpak, maar ze werken wel doelgericht… Read More Preview: een vooruitblik op Impuls 52, nr. 3 (2/2)

Preview: een vooruitblik op Impuls 52, nr. 3 (1/2)

Benieuwd naar wat er in Impuls 53 zal verschijnen? Hieronder vind je een eerste deel van de preview. Sinds jaargang nr. 50, verschijnt Impuls in een andere vormgeving, in een ander formaat en met een andere ondertitel: Impuls. Leiderschap in onderwijs. Editoriaal Hoofdredacteur Willy Brion kijkt in zijn editoriaal over het muurtje naar de Federatie… Read More Preview: een vooruitblik op Impuls 52, nr. 3 (1/2)

Ze zijn zo anders daar. Vrijheid en sturing van onderwijs in Franstalig België

Het is niet zo ver rijden om er te geraken, ze spreken er wel een andere taal maar het lukt de meesten onder ons nog wel om een redelijk gesprek met hen te voeren. Maar echt kennen doen we de Franstalige gemeenschap niet. Het is een beetje buitenland toch, die Federatie Wallonië-Brussel. Als het over… Read More Ze zijn zo anders daar. Vrijheid en sturing van onderwijs in Franstalig België