Het acronym is afkomstig van de Finse onderwijskundige Pasi Sahlberg. Hij constateert wereldwijd hoe het onderwijs meer en meer wordt vermarkt. Je ziet het onderwijs meer en meer een verbond aangaan met de zakenwereld. Dergelijke ‘business’ zijn gebaseerd op economische winst, maar ook op een hernieuwd nationalisme (‘wij zijn de beste’).
De afkorting is bewust gekozen als ‘germ’. Het betekent dat het gaat om ziektekiemen die zich gemakkelijk verspreiden via wat hij noemt ‘pundits’, media en politici. Doordat politici daar naïef in meegaan, wordt het systeem (onderwijs dus) geïnfecteerd. De symptomen zijn: competitie, keuze en constante metingen.
Het officiële motto is : alles kan worden gemeten, en wat je kan meten kan je ook managen.
Als voorbeeld haalt hij de wereldwijd verspreide studie van Mc Kinsey uit 2007 aan: ‘How the World’s best performing school systems come out on top”. Helemaal gebaseerd op de PISA resultaten, die zelf verzameld werden in een context van de economisch gerichte organisatie OECD. Die organisatie maakt daar een wereldhappening van, ondanks grote en gesofisticeerde discussies over de validiteit en gebruikte methodologie bij de toetsen. Hij haalt ook als voorbeeld van privatisering en marktdenken de Pearson Company aan. Pearson is de “World’s leading educative company”. De firma houdt zich bezig met schoolverbetering, ‘textbooks, exams, testing en curriculum development’ en dat in meer dan 70 landen. Pearson maakt ook een eigen rangschikking van ‘kwaliteitsvolle’ landen via de eigen Pearson Global Index of Cognitive Skills and Educational Attainment.
Sahlberg relativeert ook op die wijze – net zoals heel het Finse onderwijs – de bedevaarten van overal naar Finland, waar de heilige graal van onderwijskwaliteit volgens de PISA-toetsen te vinden is. Meteen betekent GERM ook een duidelijke relativering van de PISA-hype.
Bron: Sahlberg, P. (2010) Finnish lessons: what can the world learn from educational change in Finland. New York-London: Teachers College, Columbia University